Konfirmaatio ja rippijuhlat

Konfirmaatio

Konfirmaatio on rippikoulun päätösjuhla, jossa rippikoulun käynyt tunnustaa haluavansa Jumalan armon avulla osoittaa elämässään uskon, johon on kastettu ja mistä on saanut opetusta. Janakkalan seurakunnassa konfirmaatio pidetään tavallisesti rippikoulun päättymistä seuraavana sunnuntaina Janakkalan Pyhän Laurin kirkossa. Mikäli ajankohta ja konfirmaatiokirkko on muu, niin siitä ilmoitetaan erikseen.

Konfirmaatiopäivänä konfirmoitavat saapuvat kirkkoon yleensä tuntia ennen messun alkamista, rippikoulun vetäjän kanssa sovittuna kellonaikana. Konfirmaatiomessu alkaa yleensä klo 10 tai klo 13.

Mikäli rippikoululainen haluaa, hän voi pyytää yhtä kummiaan osallistumaan siunaamiseen. Pappi pyytää nuoren valitseman kummin saapumaan alttarille konfirmaation aikana.

Rippijuhla

Konfirmaation jälkeen on tapana viettää rippijuhlaa. Sitä vietetään yleensä joko konfirmoidun kotona tai seurakunnan tiloissa. Seurakuntasalien varaukset tehdään seurakuntatoimistosta.

Kirkkoneuvosto päättää vuosittain salivuokrien hinnoista.

Konfirmaatio Pyhän Laurin kirkossa heinäkuussa 2016.

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen