Hautajaiset

Olette menettäneet läheisenne. Janakkalan seurakunta on tukena surussanne. Kuljemme kanssanne tiellä, jossa monenlaiset tunteet ja asiat nousevat esille. Autamme hautajaisjärjestelyissä, neuvomme ja kuuntelemme. Ota yhteyttä seurakuntatoimistoon (avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-13, keskiviikkoisin suljettu), p. 03 656950 tai Juttilantie 2, Turenki.

Suomi.fi -sivustoltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä löytyy opas, kuinka toimia läheisen kuoltua.

Myös Hautapolku-sivustolle on koottu asioita, joita tulee omaisen huolehdittavaksi.

Yleistä tietoa hautauksesta ja hautapaikasta, ennen hautajaisia hoidettavista asioista, vainajan siunaamisesta, muistotilaisuudesta sekä omaisen tunteisiin ja surutyöhön liittyvistä asioista löydät oheisista linkeistä. Linkeissä on myös ajatuksia siitä, kuinka lapsi kohtaa kuoleman ja mistä saa apua oman lapsen kuoleman jälkeen.

Hautaukseen liittyvät hinnat löytyvät täältä.

Sururyhmä

Tervetuloa myös sururyhmään, jossa yhdessä toisten samassa elämäntilanteessa olevien kanssa voit kerätä voimia elämässä eteenpäin. Olet kohdannut elämässäsi suuren surun, kun olet menettänyt läheisesi. Menetyksestä voi olla kulunut jo pitemmän aikaa tai se voi olla juuri tapahtunut.

Adressit

Seurakunnan omia suruadresseja voi ostaa Turengin seurakuntakeskuksesta ja Ilonasta, jonka osoite on Keskuskuja 3, Turenki.

Pastori Tarmo Halttunen siunaa vainajaa Pyhän Laurin kirkossa.

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Älä jää yksin vaikeiden tunteiden kanssa, vaan hae itsellesi ja läheisillesi keskusteluapua. Keskusteluapua ammatti-ihmisten kanssa saat oman kuntasi kriisipalveluiden kautta. Myös seurakunnan työntekijät ovat valmiita kuuntelemaan ja keskustelemaan kanssasi.

Itsemurhan tehneen läheiset kohtaavat vaikeita kysymyksiä

Kuoleman koskettaminen paljastaa elämän rajallisuuden. Omien läheisten lisäksi tukea antaa myös seurakunta.

Kuoleman jälkeen on toivoa

Lapsen kuoleman suuressa surussa ei tarvitse selvitä yksin. Läheisten lisäksi sekä kotikunta että kirkko auttavat.

Lapsen kuoleman surussa ei tarvitse selvitä yksin

Tue lapsen surua olemalla läsnä. Salli lapsen surra ja ole avoin.

Lapsi ja kuolema