Avioliittoon vihkiminen

"Rakkaus on kärsivällinen,  rakkaus on lempeä." (1. Kor. 13:4)

Kirkollisessa avioliittoon vihkimisessä keskeistä on siunauksen pyytäminen. Vihittävät jättävät toinen toisensa ja yhteisen liittonsa Jumalan huolenpitoon.

Seurakunta rukoilee Jumalan siunausta avioparille. Liitto ei ole kiinni vain ihmisistä, vaan Jumala siunaa yhteistä elämää.

Avioliittolain mukaan kirkollinen vihkiminen voidaan toimittaa sen jälkeen, kun avioliiton esteet on tutkittu ja avioliittoon aikoville on annettu tästä todistus. Tämän lisäksi molempien tulee olla rippikoulun käyneitä kirkon jäseniä. Yleistä lisätietoa esteiden tutkinnasta ja esteettömyystodistuksesta, vihkikeskustelusta sekä vihkimisen kulusta löydät sivun oikean reunan linkeistä. Linkeissä on myös tietoa siitä, ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin ja mitä avioliiton siunaaminen tarkoittaa.

Vihkitoimituksen varaaminen ja esteiden tutkinta Janakkalan seurakunnassa.

Avioliittoon vihkimisiä toimitetaan Janakkalan seurakunnan kaikissa kolmessa kirkossa: Pyhän Laurin kirkossa, Tervakosken kirkossa ja Turengin kirkossa. Avioliittoon vihkimisestä ja toivomansa kirkkotilan varauksesta sovitaan ottamalla yhteyttä seurakuntatoimistoon.  Kihlaparin niin halutessa vihkimisiä toimitetaan myös muualla, kuten kotona, erilaisissa juhlapaikoissa, mökillä tai jopa parin harrastuksiin liittyvissä paikoissa. Mikäli pari toivoo vihkimistä muualla kuin kirkossa ja jossa on läsnä esimerkiksi vain tarvittavat kaksi todistajaa, on heidät mahdollista vihkiä esimerkiksi Turengin seurakuntakeskuksen tiloissa.

Vihkivarauksia otetaan vastaan seurakuntatoimistossa ma-ti ja to-pe klo 9-13, keskiviikkoisin suljettu, puh. 03 656 950 tai Juttilantie 2, Turenki.

Janakkalan seurakunnassa pappien työnjaossa on sovittu toimitusvuoroista.  Mikäli vihkipari toivoo toimittajaksi tiettyä pappia, he voivat oltuaan yhteydessä seurakuntatoimistoon, ottaa yhteyttä myös toivomaansa pappiin.

Esteiden tutkinta pitää hoitaa asiointipalvelussaLinkki avautuu uudessa välilehdessä tai  Tampereen aluerekisterikeskuksessa viimeistään 7 päivää ennen häitä. Tampereen aluerekisterikeskuksen puhelinpalvelu arkisin klo 9–15 puh. 03 2190 222.

Vihkimusiikki

Janakkalan seurakunnan kanttorit keskustelevat mielellään yhdessä vihkiparin kanssa vihkitoimituksen musiikista esimerkiksi vihkikeskustelun/-harjoituksen yhteydessä tai olemalla suoraan yhteydessä heihin puhelimitse tai sähköpostitse. Seurakunnan työntekijöinä myös kanttorit vastaavat vihkitoimituksen hengellisestä luonteesta. Ne musiikkitoiveet, jotka eivät musiikin luonteen takia sovellu kirkkoon, voi toteuttaa hääjuhlassa.

Avioliiton siunaaminen

Mikäli pari on vihitty digi- ja väestötietovirastossa, voidaan sen jälkeen toimittaa avioliiton siunaaminen. Se pidetään yleensä seurakunnan tiloissa, useimmiten kirkossa. Avioliiton siunaamisen kaava on hyvin samanlainen kuin vihkimisen kaavakin. Avioliiton siunaamisen jälkeen monet viettävätkin vasta ns. hääjuhlaa ja kutsuvat sukulaiset ja ystävät mukaan juhlaan.

Avioliiton siunaaminen varataan seurakuntatoimistosta.

Pastori Eija Tujula vihkiparin kanssa Pyhän Laurin kirkossa.

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Vihkiminen voi olla pienimuotoinen, intiimi tilaisuus, ja se voidaan toteuttaa myös muussa tilassa kuin kirkossa. Yhtä lailla kirkko saa täyttyä häävieraista ja perinteistä. Tähän on koottu käytännön asioita, jotka on hyvä huomioida, kun alatte suunnitella kirkkohäitä.

Häätavat kirkossa

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Mikäli avioliittonne on solmittu aiemmin Digi- ja väestötietovirastossa, se voidaan siunata kirkossa tai muussa toivomassanne paikassa. Avioliiton siunaaminen muistuttaa hyvin paljon kirkollista vihkimistä. Mutta nyt siunausta pyydetään jo solmitulle avioliitolle.

Avioliiton siunaaminen