Tervakosken kirkko ja seurakuntakeskus

Tervakosken hirsikirkko ja siihen 70-luvulla liitetty tiilinen seurakuntakeskus

Kirkkotie 1, 12400 Tervakoski

Kuvia kirkosta ja sen yhteydessä olevista saleista voit katsella täällä.

In EnglishLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tervakosken kirkko sijaitsee Janakkalan kunnassa Tervakosken teollisuustaajamassa.

Tämä vaatimaton puukirkko rakennettiin vuonna 1936 edellisenä vuonna perustetun Tervakosken Pikkukirkkoyhdistyksen toimesta. Tervakoski Oy:n antaman tuen turvin ja paikkakuntalaisten talkoovoimin saatiin hanke toteutetuksi.

Rakennusaineena kirkossa ovat Tervakoski Oy:n lahjoittamat Toivan kartanon vanhan riihen hirret, jotka määrittelivät kirkon mitat. Piirustukset laati arkkitehti Jarl Eklund. Rakennustyöt suoritettiin paikallisin voimin, ainoastaan vaativimmat maalaukset hoiti koristemaalari Hilbert Helsingistä.

Ensimmäiset alttari- ja saarnatuolivaatteet, messukasukan sekä muut tekstiilit kirkkoon lahjoittivat paikkakunnan naiset. Ehtoolliskalusto, kristallikruunu samoin kuin muutkin kirkon käyttöön ja kaunistukseen tarvittavat esineet saatiin lahjoituksina joko yksityisiltä tai yhteisöiltä.

Tervakosken kirkon alttaritaulun on maalannut puolalaissyntyinen taiteilija Georges von Swetlik. Alttaritaulun lahjoitti vuonna 1937 vuorineuvos Gösta Serlachius. Taulun aihe on ”Enkeli ilmestyy Marialle”. Marian puvun vihreä on antanut inspiraation kirkon penkkien väriin. Alttaritaulun Marian mallina toimi Miss Suomi 1935 Terttu Castrén, silloin Lyytikäinen. Georges von Swetlik oli nähnyt harvinaisen kauniin naisen Kansallisosakepankin pääkonttorissa Aleksanterinkadulla häntä tunnistamatta. Yhteisten tuttavien kautta henkilöllisyys oli selvinnyt ja eräs yhteinen tuttava myös oli von Swetlikin puolesta kysynyt Terttu Castrénia alttaritaulun malliksi.  Nyt jo edesmennyt Terttu Castrén vieraili Tervakosken kirkossa kesällä 1996. Hän täytti samana syksynä 80 vuotta.

Yhdeksänäänikertaiset urut kirkko sai v. 1945. Juhannuksena v. 1938 vihittiin pyhään tehtäväänsä lahjoituksena saatu kirkonkello, joka on valettu Lokomossa ja painaa 450 kg.

Vuonna 1966, kirkon 30-vuotisjuhlavuonna, kirkkoon asennettiin keskuslämmitys ja sakastin puoleiseen päähän tehtiin jatko-osa lämpökeskusta varten.

Kirkko siirtyi vuonna 1973 lahjoituksena Janakkalan seurakunnan omistukseen. Seurakunnan toimesta kirkkorakennusta laajennettiin 1976 seurakuntakeskuksella, joka vihittiin käyttöön 14.11.1976. Piirrustukset laativat arkkitehdit Seppo Asikainen ja Raimo Pensanen.

Vuonna 2012 maalattiin kirkon ja tapulin ulkoseinät. Kesällä 2013 uusittiin ikkunat, tehtiin pihatöitä sekä uudistettiin sisätiloja. Esimerkiksi kirkon alttaripöytä siirrettiin irti seinästä, joten pappi pystyy puhumaan alttaripöydän ääressä kasvot seurakuntalaisiin päin. Alttarikaidetta korotettiin, ja näin helpotettiin polvistumista. Alttarikaiteesta tehtiin myös avoimempi ja ilmavampi. Kirkon väritys säilytettiin lähes entisen kaltaisena, penkkirivejä harvennettiin liikkumisen ja istumisen helpottamiseksi. Kunnostustyöt tehtiin vanhaa olemusta kunnioittaen ja Museoviraston asiantuntemusta avuksi käyttäen.

Tervakosken kirkko on palvellut monipuolisesti paikkakunnan hengellistä elämää ja seurakuntakeskus on tarjonnut puitteet toiminnan jatkuvalle laajentumiselle.

Tervakosken seurakuntakeskuksessa on kirkon lisäksi seurakuntasali, rippikoulusali, keittiö, päiväkerho-, nuoriso- ja partiotila sekä työntekijöiden työpisteitä.

Kirkkoon mahtuu noin 150 henkeä, seurakuntasaliin noin 70 ja rippikoulusaliin noin 20 henkeä.

Pelastussuunnitelmaan voit tutustua tästä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Esteetön kulku Esteetön kulku
Induktiosilmukka Induktiosilmukka

ti 19.3. klo 9.30 -12.00

Tervakosken päiväkerho

Janakkalan seurakunnan kerhoissa lapset saavat kasvaa turvallisessa ympäristössä ammattitaitoisten lastenohjaajien kanssa.
ti 19.3. klo 10.00 -12.00

Perhekerho

Perhekerho on avoin kaikille äideille, isille, mummoille, vaareille ja lapsille. Tervetuloa!
ti 19.3. klo 13.00 -15.00

Vauvakerho

Vauvakerho on vanhempien ja alle 1-vuotiaiden vauvojen avoin kohtaamispaikka.
ti 19.3. klo 15.30 -17.30

Kokkikerho

Joka toinen tiistai parillisilla viikoilla Tervakosken seurakuntakeskuksen keittiössä
ti 19.3. klo 17.00 -18.00