Haudan hoito

Hautapaikka vaatii hoitamista. Omaisten tulee huolehtia, että hautapaikka säilyy vainajan muistoa kunnioittavassa kunnossa. Erityisesti kesäkaudella, toukokuun puolivälistä syyskuun puoliväliin, hauta vaatii hoitamista.

Hautausmaan henkilökunta tekee koko hautausmaata käsittävän siivouksen sekä keväisin että syksyisin. Syyssiivousta edeltää kaikkien pitkän heinän alueiden niitto. Tällöin myös hoitamatta jääneiltä haudoilta niitetään ruoho. Kesäkaudella, toukokuun puolivälistä syyskuun puoliväliin henkilökunta ei hoida hautoja, joille ei ole tehty hoitosopimusta. Omaisten tulee hoitaa nämä haudat itse.

Hoitovelvoitteisiin kuuluu:

• Haudan kukka-alueen kunnossapito ja hoito: rikkaruohot eivät saa kasvaa haudalla häiritsevästi. Haudan kukka-alueen hoidoksi riittää monivuotinen perenna. Haudalle ei kuitenkaan ole pakollista istuttaa kukkia ollenkaan.
  • Haudalle hankitun muistomerkin hoito: Muistomerkin tulee olla turvallisesti asennettu. Muistomerkki on tärkeätä tarkastaa joka vuosi ja oikaista se tarvittaessa. Vino tai kaatumaisillaan oleva hautakivi on vaarallinen hautausmaalla kävijöille ja hautausmaan työntekijöille.
  • Reunakivien rajaaman alueen kunnossapito: Jos haudalla on reunakivet, kuuluu niiden rajaaman alueen hoito omaisille.

Muistomerkki

Hautausmaalle haudatun vainajan muistoksi voidaan haudalle asentaa muistomerkin. Hautamuistomerkki ei ole kuitenkaan pakollinen, eikä sen hankkimisella ole kiire. Hautamuistomerkin tulee olla kirkkoneuvoston hyväksymien muistomerkkiohjeiden mukainen.

Hautalyhdyt

Hautalyhtyjä saa säilyttää haudoilla 1.9.-31.5. välisenä aikana. Seurakunnan kesäksi pois keräämät lyhdyt sijaitsevat hautausmaan teknistä tilaa ympäröivän aidan vieressä, rakennuksen eteläpuolella. Tekninen tila sijaitsee metsän reunassa hautausmaan takana, lähellä parkkipaikkaa, jolle ajetaan hautausmaan Turengin puoleisesta risteyksestä. Lyhdyt on noudettavissa Pyhäinpäivään saakka, jonka jälkeen ne laitetaan metallinkeräykseen.

Suojellaan ympäristöä

Luonnon monimuotoisuuden edistäminen on tärkeää myös hautausmailla. Ekologisuuden parantaminen on tehokkaampaa ottamalla useita pieniä askeleita. Pienet edistysaskelet vuosittain voivat jo kymmenen vuoden päästä johtaa merkittäviin muutoksiin.

Tässä muutamia vinkkejä ekologiseen haudan hoitoon

Kasvit ja kukat

• Valitse kasveja, jotka ovat paikallisesti peräisin ja sopeutuneet Suomen ilmastoon. Tämä auttaa vähentään kasvien ylläpitovaatimuksia.
  • Hautaistutuksissa monivuotiset perennat ovat ekologisempi ja helppohoitoisempi valinta kuin leikkokukat ja yksivuotiset kasvit.

Lajittelu

• Jätteiden oikea lajittelu jätejakeiden mukaisesti auttaa saamaan kaikki ainesosat kiertotalouden kautta uudelleen hyötykäyttöön.

Muistaminen

• Talvisin suurin osa hautausmailla syntyvästä jätteestä tulee hautakynttilöistä. Ympäristön kannalta paras vaihtoehto on kestävä kynttilälyhty, jonka sisään voi laittaa palamaan tavallisen kuorettoman kynttilän, esimerkiksi pöytäkynttilän.