Tervetuloa seurakunnan toimintaan vapaaehtoiseksi

Seurakunnan vapaaehtoistyöhön on jokainen tervetullut omien resurssien, kiinnostuksen ja elämäntilanteen mukaan. Vapaaehtoistyö tarjoaa mukavaa tekemistä ja uusia ystävyyssuhteita. Voit myös itse tulla kertomaan, mitä osaat ja haluaisit tehdä.

Erilaisia vapaaehtoistehtäviä

• talkooapua erilaisten tempausten ja myyjäisten järjestämiseksi
  • pienryhmien vetäjiä
  • jumalanpalvelusavustajia
  • laulajia ja soittajia jumalanpalveluksiin
  • tekstinlukijoita jumalanpalveluksiin
  • leirille isovanhemmiksi
  • Lähetyskahvila Toivoon eri tehtäviin
  • lahjoitusruoan ruokajakeluun
  • leipojia, neulojia, askartelijoita

Jos olet kiinnostunut vapaaehtoistyöstä, ota yhteyttä palautelomakkeen kautta, sähköpostilla janakkalan.seurakunta@evl.fi, puhelimitse 03 656 950 (keskus) tai työntekijöihimme.

Lohtuhuivit

Neulomme yhdessä lohtuhuiveja leskille tuomaan lämpöä surun keskelle. Huiviin ei ole tiettyä mallia tai lankaa ja kukin neuloo omalla tyylillään. Muutamia ohjeita löytyy täältä

Kastesukat

Kastesukat ovat sukat, jotka Janakkalan seurakunta lahjoittaa jokaiselle Janakkalassa kastetulle. Kastesukkalankoja voi noutaa Turengin srk-toimistosta lähetys- ja aikuistyön sihteeriltä. Myös Tervakoskella Coconutista lankaa saa maksutta, seurakunnan laskuun.

Lanka ja langan menekki
Lanka Baby Ull (100% merinovilla 50 g/175 m) luonnonvalkoinen, noin 25 grammaa.
Langaksi käy myös joku muu ohut merinovillalanka, värinä luonnonvalkoinen

Neuletiheydellä ei ole niin suurta merkitystä. Hyvä, että tulee eri kokoisia sukkia.

Puikot
Sukkapuikot 2,5 mm

Ohje

Luo 40 silmukkaa ja jaa silmukat puikoille seuraavasti 8 silmukaa, 12 silmukkaa, 10 silmukkaa ja 10 silmukaa. Neulo 2 oikein 2 nurin neuletta 6 cm.
Kantapää: Neulo 1. ja 4. puikon silmukat samalle puikolle (18 silmukkaa), neulo sileää neuletta 18 kerrosta. Neulo kantapää haluamallasi tavalla.
Poimi kantalapun sivuista 9 silmukkaa molemmista. Jatka neulomista joustinneuleella. Tee 2 nurin yhteen kavennukset 1. puikon lopussa ja 3. puikon alussa, joka toinen kerros, kunnes työssä on yhteensä 38 silmukkaa.

Neulo kunnes jalkapohjan pituus on 7 cm.

Aloita kavennukset neulomalla nurjien silmukoiden kohdalla kaksi nurin yhteen (jää 32 silmukkaa). Jatka neulomista ainaoikein. Tee sädekavennukset seuraavalla tavalla: 2 oikein, 2 nurin yhteen neljä kertaa, sitten 3 oikein 2 nurin yhteen (yhden kerran) ja vielä 2 oikein, kaksi nurin yhteen kolme kertaa.

Neulo kaksi välikerrosta, toista kavennukset samoilla kohdilla kuin edellisellä kerroksella. Neulo yksi välikerros, neulo seuraavalla kerroksella silmukat (Lukuun ottamatta jalkapöydän keskellä olevaa silmukkaa) kaksi nurin yhteen. Katkaise lanka ja vedä se silmukoiden läpi. Päättele ja viimeistele sukat.