Mukavia neulomishetkiä lähetystyön hyväksi!

Valmiita lapasia myydään Tapaamispaikka Ilonassa ja seurakunnan myyjäisissä. Lähetyksen hyväksi tehdyt lapaset voi toimittaa seurakuntatoimistoon.

Pyhäkkö

Malli Arja Saarenpää

Keskivahvaa lankaa (Novita Nalle tai Gjestal Maija) käyttäen saat naisten käteen sopivat lapaset. Paksummalla langalla (Novita 7 veljestä tai Gjestal Janne) saat isompaan käteen sopivat lapaset.

Tarvikkeet: Mustaa ja harmaata lankaa, puikot langan vahvuuden ja käsialan mukaan.

Ohje: Luo 52 silmukkaa pienemmillä puikoilla. Jaa silmukat 14, 14, 12 ja 12. Neulo 2 oikein 2 nurin joustinta n. 8 cm. Vaihda puikot puolta numeroa suurempiin. Neulo 1 kerros oikein ja lisää silmukoita niin, että puikoilla on 15, 15 (kuvion leveys) 14 ja 13 (kämmen puoli) silmukkaa. Neulo ruutupiirroksen mukaan. Neulo peukalon silmukat apulangalle. Lapasen kärkeen tulee nauhakavennus. Poimi peukalon silmukat ja neulo peukalo sopivan mittaiseksi. Neulo toinen lapanen peilikuvaksi.

Huovutetut Pyhän Laurin lapaset Tove-langasta

Malli Seija Puusaari

Myös tällä mallilla tehtyjä lapasia myydään Janakkalan seurakunnassa lähetyksen hyväksi.

Tarvikkeet: Sandnes Tove lankaa musta reilu 50 g/ lapaspari, punaista ja vihreää villalankaa kirjailuun, heijastinnauhaa kirjailuun, sukkapuikot 4 mm

Mallineuleet: helmineule, 1. krs (1 oikein 1 nurin) toista ( )kerroksen ajan, 2. krs ( 1 nurin 1 oikein) toista ( ) kerroksen ajan, toista näitä kerroksia, sileä oikea neule, neulo suljettuna neuleena aina oikein

Lapaset neulotaan ensin ja sitten huovutetaan pyykkikoneessa, joten huomaathan, että lapaset ovat siksi niin reilun kokoiset, ennen huovutusta.

Oikea lapanen

Luo 50 silmukkaa. Jaa puikoille 12, 13, 12 ja 13. Neulo 5 kerrosta helmineuletta jatka sitten sileää oikeaa 11 cm (n. 30 kerrosta) ja tee sitten peukalokiila, seuraavalla tavalla. Neulo 1. ja 2. puikon silmukat. Sitten neulo 1 s, lisää 1 s, neulo 2 s, lisää 1 s ja jatka kerros normaalisti loppuun. Neulo jokaisen lisäyskerroksen jälkeen kerrosta ilman lisäyksiä. Välikerroksen jälkeen tee lisäykset taas peukalokiilan reunoissa. (3. puikolla neulo 1 s, lisää 1 s, neulo 4 s, lisää 1 s ja jatka kerros normaalisti loppuun). Neulo näin kunnes peukalokiilassa on 14 silmukkaa, ja olet neulonut yhden kerroksen ilman lisäyksiä. Neulo peukalokiilaan asti ja siirrä peukalokiilan 14 s langalle odottamaan. Luo siirrettyjen silmukoiden tilalle 2 s, eli yhtä monta silmukkaa kuin jätit ensimmäisten lisäysten väliin. Nyt peukalokiila on valmis ja voit neuloa lapasen kämmen- ja kärkiosan valmiiksi. Neulo sileää aina oikein neuletta 11 cm ja tee kärkeen nauhakavennus. Kavenna  joka  kerroksella, 1. ja 3. puikon alussa ylivetämiskavennus 2. ja 4. puikon lopussa yhteenneulomiskavennus. Kavenna kunnes puikoilla on 2, 3, 2 ja 3 silmukkaa. Vedä lopuksi lanka kaikkien kymmenen silmukan läpi.

Peukalo

Poimi odottamaan jätetyt silmukat puikoille. Lisäksi poimi 2 silmukkaa, jotka loit peukalokiilan tilalle jatkaessasi kämmentä, sekä poimi kämmenpuolelta kiilan silmukoiden molemmin puolin 1 ylimääräinen silmukka. Peukaloon tulee 18 silmukkaa. Neulo peukaloa 8 cm, tee yliveto kavennus jokaisen puikon alussa, kun puikoilla on jäljellä yhteensä 10 silmukkaa vedä lanka silmukoiden läpi ja päättele.

Vasen lapanen

Neulo muuten samoin kuin oikea, mutta tee peukalokiila 2. puikon loppuun.

Huovutus

Neuleen huopuminen riippuu aina pesukoneesta ja siitä kuinka paljon muuta pyykkiä on koneessa. Laita  lapaset  pyykkikoneeseen esim farkkujen tai  pyyheliinojen  kanssa. Pese 40° kirjopesussa käytä tavallista pesuainetta. Jos tuntuu, että ei ole huopunut tarpeeksi laita uudelleen koneeseen. Jos lapaset ovat huovuttuneet liian paljon, voi niitä venyttää ja muotoilla suuremmiksi niin kauan kun ne ovat märät. Kun lapaset on pesty ja lingottu, oio ja muotoile se heti oikeaan muotoonsa ja aseta tasaiselle alustalle kuivumaan. Käytössä ollessa lapaset pestään käsin tai villapesuohjelmalla

Kirjonta

Kirjo lapasen Janakkalan kansallispuvun taskua mukaileva kuvio kuvan mukaan.