Ystävyysseurakunta Luga

Covid-19 kriisin ja Euroopan Unionin asettamien Venäjän vastaisten pakotteiden takia yhteistyö ja kanssakäyminen on keskeytynyt toistaiseksi.

Janakkalan seurakunta on solminut ystävyysseurakuntasopimuksen Inkerin evankelis-luterilaisen kirkon Lugan seurakunnan kanssa keväällä 2012. Lugan seurakunnan ja Janakkalan seurakunnan yhteisillä projekteilla tuetaan Lugan seurakunnan omaa toimintaa.

Luga on 20 000 asukkaan kaupunki reilut sata kilometriä Pietarista etelään. Lugan seurakunta oli alun perin Pietarin Pyhän Mikaelin seurakunnan kappeliseurakunta. Vuonna 2012 jäseniä oli 15 ja jumalanpalveluksissa kävi keskimäärin 20 henkilöä.

Lugan seurakunnalla on käytössään suomalaisten talkoovoimin kunnostama vanha talo, johon Janakkalan seurakunta on kustantanut tarvikeaineita. Talossa on hyvät tilat jumalanpalveluksille ja lasten kerhoille. Pihassa on paljon leikkitilaa. Kylän lapset ovatkin ottaneet paikan omakseen ja käyvät usein talolla leikkimässä.

Seurakunnan kirkkoherrana toimii Igor Tserbaha.