Diakoniatyö - Apua ja tukea elämään

Kirkon auttamistyön eli diakoniatyön perustana on kristillinen rakkaus: ”Kantakaa toistenne taakkoja, niin täytätte Kristuksen lain.” (Gal. 6:2)

Diakoniatyöntekijöiden puoleen voit kääntyä kaikissa elämän haasteissa. Diakoniatyöntekijät tarjoavat sinulle kuuntelevan korvan esimerkiksi yksinäisyyden, ihmissuhdekiemuroiden, terveys- tai mielenterveysongelmien, päihteiden, elämän kriisien, talousasioiden, menetysten ja muiden elämän huolien kohdatessa. Ei ole liian pientä tai liian suurta asiaa - selvitellään juuri sinun elämäsi asioita yhdessä. Saat tulla jakamaan elämäsi huolia tai murheita. Keskustelu ulkopuolisen kanssa auttaa usein löytämään uusia näkökulmia ja tuo elämään toivoa. Keskustelut ovat luottamuksellisia ja maksuttomia. Tapaamiset sovitaan diakoniatoimistoon Turengissa tai Tervakoskella. Diakoniatyöntekijät voivat myös vierailla ikäihmisten luona kodeissa tai laitoksissa. Diakoniatyöntekijät näkyvät usein myös seurakunnan tapahtumissa, messuissa ja rippikouluissa.

Tule mukaan toimintaan!

Meillä on toimintaa ympäri vuoden Turengissa ja Tervakoskella:

• pienryhmä- ja kerhotoimintaa
  • retkiä ja leirejä
  • Yhes ollaan -päivät ikäihmisille kerran kuukaudessa, keittolounas ja mukavaa yhdessäoloa
  • sururyhmät läheisensä menettäneille

Lisätietoja toiminnasta ja tapahtumista saat Tapahtumat-sivulta tai diakoniatyöntekijöiltä. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Vapaaehtoistyö

Haluaisitko antaa aikaasi toisten hyväksi? Tarjolla on erilaisia tehtäviä hyvässä seurassa ja iloisella meiningillä! Jos kiinnostuit, ota yhteyttä diakoniatyöntekijöihin.

Taloudellinen apu

Janakkalan seurakunnan diakoniatyöltä voi pyytää pienimuotoista taloudellista apua yllättävässä tiukassa taloustilanteessa. Diakoniatyön taloudellinen apu on vasta viimesijaista eli Kelan ja yhteiskunnan muiden tukien (työttömyyskorvaus, toimeentulotuki ym.) hakeminen on ensisijaista, mikäli niihin on oikeutettu. Diakoniatyö avustaa taloudellisin perustein ja tarvitsee avustuspäätöksen tekoa varten viimeisimmän tiliotteen (voimme tulostaa tiliotteen mikäli sinulla on pankkitunnukset mukana) ja/tai toimeentulotukipäätöksen.

Diakoniatyöllä ei ole mahdollisuutta:
- maksaa vuokrarästejä tai takuuvuokria
- tarjota asuntoa
- antaa säännöllistä taloudellista avustusta
- lainata rahaa

Voimme kuitenkin keskustella siitä, miten näistä ongelmatilanteista voisi selvitä.

Yhteystiedot

Vastaanottoajat diakoniatoimistoon varataan puhelimitse. Olemme täällä sinua varten ja vastaamme mielellämme kysymyksiin, joten ota rohkeasti yhteyttä.

Alla olevista linkeistä löydät tietoa Lähetyskahvila Toivosta. Myös koko Suomen kattava palveleva netti ja palveleva puhelin auttavat sinua hädän hetkellä.

Kirkko auttaa yhteistyössä viranomaisten, muiden kirkkokuntien ja järjestöjen kanssa rikoksen osapuolia. Avun edellytys ei ole kirkon jäsenyys. Hae rohkeasti apua.

Rikos

Parisuhteen pieniin tai isoihin huoliin kannattaa hakea rohkeasti apua. Seurakuntien perheasiain neuvottelukeskukset tarjoavat apua eri puolilla Suomea.

Hae apua parisuhdeongelmiin

Aina ei jaksa yksin. Silloin voit soittaa tai chatata Kirkon keskusteluapuun tai ottaa yhteyttä omaan tai sinua lähellä olevaan seurakuntaan.

Henkinen hyvinvointi

Perheneuvonnassa on mahdollista keskustella koulutettujen ammattilaisen kanssa parisuhteesi tai perheesi vaikeuksista tai oman elämäsi solmukohdista. Voit tulla yksin, parina tai perheenä. Palvelu on maksuton.

Kirkon perheneuvonta auttaa maksutta

Kirkko tarjoaa luottamuksellista keskusteluapua puhelimessa ja verkossa, missä tahansa. Voit ottaa yhteyttä myös omaan seurakuntaasi.

Keskusteluapua eri elämäntilanteisiin

Rahahuolet voivat yllättää kenet tahansa! Diakoniatyössä sinut kohdataan, siis nähdään ja kuullaan, kiireettömästi ja kokonaisvaltaisesti. Ota rohkeasti yhteyttä. Oman seurakuntasi diakoniatyöntekijät auttavat sinua eteenpäin.

Arjen ongelmat

Toimivat ihmissuhteet läheisiimme ovat tärkeitä ja lisäävät hyvinvointia. Aina yhdessäolo ei kuitenkaan ole ongelmatonta. Luottamuksellinen keskustelu ammattilaisen kanssa voi avata myös isompia solmuja. Apua tarjoavat oman seurakunnan lisäksi perheasiain neuvottelukeskukset eri puolilla Suomea.

Ihmissuhteet

Kun huolestut itsesi tai läheisesi päihteiden käytöstä, pelaamisesta tai pakonomaisesta työnteosta, hae rohkeasti apua.

Seurakuntien päihdetyöhön sisältyy sekä yksilötyötä että ryhmämuotoista toimintaa.

Päihteet ja riippuvuus

Talousongelmissa on hyvä ottaa aina ensin yhteyttä sosiaalitoimistoon tai talous- ja velkaneuvontaan. Seurakunnan diakoniasta saat myös apua. Seurakunnan diakoniatyöntekijä keskustelee luottamuksellisesti kanssasi raha- ja velkatilanteestasi.

Talousapua ja -neuvontaa

Kirkko antaa apua elämän kriiseihin. Apua saa sekä käytännöllisten asioiden hoidossa että henkisessä selviämisessä.

Suru, kriisi