Janakkalan seurakunnasta lainattavissa arkkualba ja uurna

Janakkalan seurakunnassa on käytössä arkkualba, jota kutsutaan myös arkkupeitteeksi ja -vaatteeksi.

Arkkualbaa käytetään siunaustilaisuudessa arkun päällä. Alban käytöllä on pitkä perinne 1100-luvulta aina 1800-luvun lopulle saakka, jonka jälkeen arkkuja alettiin koristella. Arkun päälle levitetty arkkualba kuvastaa ihmisten samanarvoisuutta Jumalan edessä.

Janakkalan arkkualba on valmistettu vaaleasta kankaasta. Arkun päälle keskelle tulevaan osaan on kirjailtu hautausmessusta peräisin oleva rukous ”Herra, anna hänelle iankaikkinen lepo. Ikuinen valo häntä valaiskoon.” Vaatteen erikoisuutena on aukko, johon siunaussanojen lausumisen yhteydessä lasketaan hiekka. Hiekka jää näin arkulle, kun vaate poistetaan.

Arkkualba on ollut seurakunnassa jo pitkään. Sen lahjoittivat vuonna 2002 Anni Tervonen, Salme Kuukka ja Anneli Komulainen. Tervonen ja Kuukka olivat toteuttaneet alban Komulaisen suunnitelmien mukaan.

Arkkualban käytöstä sovitaan hyvissä ajoin etukäteen seurakuntatoimistossa, mahdollisuuksien mukaan jo heti siunausvarausta tehdessä. Arkkualban käyttö on maksutonta.

Viime vuodesta alkaen seurakunnalla on ollut lainattavissa myös uurna vainajan tuhkien kuljetusta varten. Uurnanlaskun sijaan tuhkat sirotellaan uurnahautaan. Lainauurnan varauksesta sovitaan seurakuntatoimistossa hyvissä ajoin, mahdollisuuksien mukaan jo siunausvarausta tehdessä. Lainauurnan käyttäminen on maksutonta ja ekologista.

Hyvä tietää

• Alban käsittelyyn tarvitaan suntion lisäksi yksi henkilö saattoväestä.
  • Alba asetetaan arkun päälle ruumissuojalla tai huonon sään aikana kirkon ulko-ovella ja poistetaan arkun päältä siunauksen jälkeen ennen arkun ulosvientiä.
  • Arkkualban päälle ei saa laittaa mitään kukkia.