Hautakarttapalvelu käytössä nyt myös Janakkalassa

Kuva hautakarttapalvelun aloitussivusta

Janakkalassa on avautunut hautakarttapalvelu osoitteessa hautakartta.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Mobiiliystävällinen hautakartta on luotu helpottamaan Janakkalan seurakunnan hautausmaalle haudattujen vainajien hautapaikkojen löytämistä.

Sähköinen hautakartta ja hautakirjanpito-ohjelma ovat olleet seurakunnan käytössä jo pitkään. Nyt käyttöön otetulla uudella sovelluksella voidaan vainajatietoja julkaista palvelemaan suurempaa yleisöä.

Vainajatietojen päivittäminen on vielä hieman kesken, eikä esimerkiksi kaikki lähivuosina haudatut vainajat välttämättä vielä löydy järjestelmästä. Tietokannan järjestelytyö jatkuu vielä kuukausien ajan, mutta vuoden loppuun mennessä kaikkien vainajien pitäisi löytyä tietokannasta.

- Ei siis kannata huolestua, vaikka läheisen hautaa ei vielä löytyisi tietokannasta. Puuttuvista vainajatiedoista tai selkeistä virheistä esimerkiksi kuolin- tai syntymävuosissa voi ilmoittaa palvelun kautta kohdassa: anna palautetta, seurakuntapuutarhuri Mona Tigerstedt kertoo.

Näin haku toimii

Hautapaikkaa voi etsiä kirjoittamalla hakuun vainajan nimen tai pelkän sukunimen. Hakutulos ehdottaa kaikkia hakua vastaavia vainajia ja kertoo vainajien syntymä- ja kuolinvuodet.

Oikeaa hakutulosta klikkaamalla hautakartta näyttää haudan sijainnin  hautausmaan pohjakartalla. Järjestelmä kertoo myös, jos vainajan tuhkat on haudattu muistolehtoon tai uurnalehtoon.

- Jos käytät palvelua mobiililaitteella ja olet jo valmiiksi Janakkalan  hautausmaalla, näet myös lyhimmän reitin haudalle pisteestä, jossa suoritat haun. Kartta kertoo myös oman sijaintisi gps-paikannuksen avulla, Mona Tigerstedt jatkaa

Hautaa ei löydy hautakartasta, jos sen hallinta-aika on päättynyt tai vainaja ei ole vielä hautakartan tietokannassa. Hautatiedot päivittyvät palveluun noin kerran kuukaudessa. Palvelu toimii suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

2024-02-22 09:42:00.0