Hautamuistomerkki

paluu alkuun       edellinen       seuraava

Ennen haudan kaivamista omaiset huolehtivat sukuhaudan hautamuistomerkin ja reunakivien siirrosta. Seurakunta ei asenna muistomerkkiä eikä reunakiviä takaisin. Näiden takaisin asentamisesta huolehtivat aina omaiset. Käytännössä hautamuistomerkkien siirrot tekee muistomerkkiin kaiverruksen tehnyt alan yritys, mistä on syytä mainita kaiverrusta tilatessa.

Uudelle hautapaikalle seurakunta asettaa valkoisen puuristin, joka poistetaan omaisten hankkiman hautamuistomerkin asennuksen jälkeen.

Jos haudalle tulee uusi muistomerkki tai vanhaa muutetaan, on aina tarkistettava seurakunnasta, että se on seurakunnan muistomerkkiohjeen mukainen.

Hautamuistomerkkiä ei saa asettaa ennen kuin kaikki hautauksesta johtuvat maksut on maksettu ja omaiset ovat saaneet hautakirjan. Hautamuistomerkki voidaan asentaa vasta sen jälkeen, kun asiasta on sovittu seurakuntapuutarhurin kanssa.

Talviaikaisten hautausten tiivistystyö tehdään keväällä, kun routa on sulanut. Seurakunta kunnostaa haudan vasta, kun muistomerkki ja reunakivet on asennettu paikoilleen.