Hautaan siunaustoimitus

paluu alkuun       edellinen       seuraava

Siunaustilaisuus

Hautaan siunaaminen toimitetaan Pyhän Laurin tai Tervakosken kirkossa tai haudalla.

Tervakosken kirkon käytönnöistä sovitaan papin kanssa. Pyhän Laurin kirkossa siunattaessa kantajat kokoontuvat ruumishuoneelle viimeistään 15 minuuttia ennen siunausta. Arkkuhautauksessa tarvitaan kuusi kantajaa. Kantajaksi sopivat niin miehet kuin naiset. Vainajan kuljettamiseen suositellaan saattovaunujen käyttöä. Tarvittaessa hautaustoimisto järjestää paikalle kantajat tai siirtää arkun kirkkoon ennen siunaustilaisuutta.

Muu saattoväki asettuu paikoilleen kirkon etuosaan. Kellojen alkaessa soida vainaja tuodaan kirkkoon alttarin eteen, jossa pappi toimittaa siunauksen.

Kirkossa tapahtuvan siunauksen ajaksi arkku on mahdollista peittää kauniilla tekstiilillä, arkkupeitteellä. Sen käyttämisestä sovitaan siunaavan papin kanssa. Lisätietoja antavat seurakunnan vahtimestarit.

Siunaustoimituksen musiikkiin kuuluu normaalisti kaksi tai kolme virttä, jotka siunaava pappi valitsee yhdessä omaisten kanssa. Mikäli toivotaan muuta musiikkia virsien ja alku- ja loppumusiikin lisäksi, on siitä hyvä neuvotella kanttorin kanssa hyvissä ajoin ennen siunauspäivää.

Kukkien laskusta sovitaan siunaavan papin kanssa. Kukkina voi käyttää myös yksittäisiä kukkia.

Kukat voidaan laskea kirkossa tai haudalla. Riittävän toimitusajan varaamiseksi on asiasta sovittava ennakkoon seurakuntatoimistossa. Mikäli kukat on laskettu kirkossa, kukitetaan hautakumpu ilman muistosanoja. Lopuksi voidaan veisata virsi. Kukkalaitteista on hyvä poistaa säilytettävät muistokortit mahdollisimman pian. Seurakunta poistaa haudoilla olevat kukkalaitteet aikaisintaan kahden viikon kuluttua hautauksesta.

Mikäli sääolosuhteet sallivat, siunaus voidaan toimittaa myös haudalla. Siunausaika ja -paikka sovitaan seurakuntatoimistossa. Hautajaisväki kokoontuu ruumishuoneen eteen, jossa virren laulamisen jälkeen lähdetään hautaussaattona haudalle. Vainajan kuljettamiseen suositellaan saattovaunujen käyttöä.

Muistotilaisuus

Siunaustilaisuuden jälkeen vietetään useinmiten muistotilaisuutta. Se voidaan järjestää seurakunnan tiloissa (Tervakosken tai Turengin seurakuntakeskus, Tarinmaan seurakuntatalo), kotona tai muussa sopivassa paikassa. Pappi tulee pyydettäessä, mahdollisuuksien niin salliessa, mukaan muistotilaisuuteen.

Muistotilaisuuden on vapaamuotoinen tilaisuus, jonka viettämisestä päättävät ja suunnittelusta vastaavat vainajan omaiset.

Seurakunnan tiloissa on mahdollista liputtaa muistotilaisuuksien ja muidenkin perhejuhlien  yhteydessä. Omaisten tulee itse hoitaa liputus ja sopia siitä erikseen vahtimestarin kanssa.

Hautajaisten jälkeen

Uurnan hautaanlaskuaika sovitaan hautausmaan toimistosta. Uurnan hautaukseen osallistuvat kokoontuvat ruumissuojalle uurnan luovutustilaan, josta lähdetään haudalle vahtimestarin johdolla. Pappi osallistuu tilaisuuteen vain, jos omaiset siitä erikseen  sopivat seurakuntatoimiston kanssa. Omaiset voivat halutessaan peittää uurnan. Uurnan voi jättää myös seurakunnan haudattavaksi. Muistolehtoon ja uurnalehtoon tuhkan hautaa seurakunta, eivätkä omaiset ole läsnä hautaamisessa.

Hautausta seuraavana sunnuntainaklo 10 messussa luetaan jumalanpalveluksen yhteydessä vainajan nimi, omaisten niin halutessa. Edellytyksenä lukemiselle on, että vainaja on kuollessaan ollut evankelis-luterilaisen kirkon jäsen. Halutessaan omaiset voivat seisoa vainajan nimeä luettaessa ja sitä seuraavan rukouksen ajan.

Pyhäinpäivän iltana pidetään Pyhän Laurin kirkossa iltajumalanpalvelus, jonka yhteydessä luetaan edellisen pyhäinpäivän jälkeen Janakkalassa siunattujen seurakunnan jäsenten nimet. Muualle haudatun vainajan nimen lukemisesta sunnuntaina tai Pyhäinpäivän iltana Pyhän Laurin kirkossa tulee omaisten sopia seurakuntatoimistossa.

Läheisensä menettäneille järjestetään sururyhmiä, joista voit lukea lisää täältä.