Pyhän Laurin kirkon esittely suomeksi

Minulla on seurakunnan kirkkoherrana ilo toivottaa teidät tervetulleeksi Janakkalan Pyhän Laurin kirkkoon

Perimätiedon mukaan tälle paikalle rakennettiin ensimmäinen kirkko jo 1200-luvulla ristiretken jälkeen. Puusta tehty kirkko sijaitsi todennäköisesti nykyisen kellotapulin edessä, sillä kirkon vieritse kulkevaa maantietä alennettaessa paikalta löytyi lukuisia hautoja, jotka oletettavasti ovat olleet tuon vanhan kirkon lattian alla.

Jo kauan ennen ensimmäisen kirkon rakentamista Janakkalan kirkon ympäristö on ollut hämäläisten pyhä paikka ja kokoontumisen keskus. Kirkonmäeltä etelään avautuu katsojan eteen kaunis ja hyvin vanha kulttuurimaisema. Räikälänjoen takaa siintävällä Hakoisten linnavuorella on sijainnut pakanuuden aikainen muinaislinna.

Kirkonmäen läheisyydessä, nykyisen Laurinmäen rinteessä sijaitsee muinainen Laurin lähde, joka yhä edelleen pulppuaa kirkasta vettä. tämän lähteen ympärillä on ollut pakanuuden aikana Taara-jumalalle omistettu uhrilehto. Taikojen teko lähteellä jatkui vielä pitkään Laurinmessupäivänä eli 10. elokuuta järjestettyjen markkinoiden yhteydessä niin, että tuomiokapituli kielsi markkinat 1700-luvun alkupuolella.

Laurin lähteen nimi tulee Janakkalan keskiaikaisen suojeluspyhimyksen Pyhän Laurentiuksen nimestä. Tälle pyhimykselle on omistettu myös tämä Janakkalan kirkko. Kertoman mukaan arkkidiakoni Laurentius poltettiin halstarilla Roomassa kristittyjen vainon aikaan, kun hän oli piispan käskystä myynyt kirkon kalleudet ja jakanut rahat köyhille.

Pyhän Laurentiuksen, suomalaisittain Laurin, maine levisi kristinuskon mukana niin, että monet kirkot Suomessakin pyhitettiin hänelle. Laurin puoleen käännyttiin palohaavojen, kuumeen, noidannuolen ja kiirastulen vaivoissa sekä tulipalon sattuessa. Lauri oli myös köyhien, kirjastonhoitajien, palosotilaiden, kokkien, leipureiden, koululaisten ja majatalonpitäjien pyhimys.

Kirkkoon mahtuu on noin 650 henkilöä.

kirkkoherra Pekka Riikonen