Hautausmaakävelyt

Ensimmäinen opastettu hautausmaakierros toteutettiin kesällä 2002. Tilaisuus ylitti osallistujamäärässä kaikki odotukset ja sen innoittamana kesällä 2003 toteutettiin kaksi samanlaista kierrosta. Vuonna 2004 pidettiin tauko.

Vuodesta 2005 lähtien kierrokset on koottu tiettyjen teemojen ympärille. Suurten ja pienten suomalaisten tarinoita kuunneltiin kesällä 2005. Seurakunnan 575-vuotisjuhlavuoden kunniaksi kesällä 2006 tehtiin kaksi hieman toisistaan poikkeavaa kierrosta. Teemoina olivat Pappi, lukkari talonpoika... ja Rikas, rakas, köyhä... Vuonna 2007 henkilöiden lisäksi kuultiin tarinoita janakkalalaisista taloista, tiloista ja kartanoista. Kierros toteutettiin nimellä Juuret Janakkalassa, sukuja ja niiden verkostoja sekä henkilöitä

Kesällä 2008 kierroksien aiheina olivat Jo tutuksi tulleita sekä Kotiseutuihmisiä, kunnallismiehiä ja tehtailijoita. Pääosin vanhaa - vähän uuttakin sekä Kunnallismiehiä, kansankynttilöitä ja kuntalaisia -kierrokset kesällä 2009 jatkoivat suosittujen kierrosten sarjaa. Vuonna 2010 teemana oli Sekalaista seurakuntaa. Kesällä 2011 kävely ei toteutunut.

Kesällä 2012 kuljettiin Menneisyydestä nykyaikaan. Vuosi 2013 sisälsi "Jotain uutta, jotain vanhaa".  Kesällä kierrettiin 2014 Taiteilijoita ja kulttuurin harrastajia, ja kesällä 2015 1800-luvulta lähdetään.

Oppaina toimivat Tampereella talvisin ja Janakkalassa kesäisin asuva Liisa Krupinin sekä vuoteen 2009 asti rovasti Timo Komulainen. Kumpikin on ollut mukana vuodesta 2002 lähtien. Vuonna 2010 ja 2012 mukana oli pastori Teemu Voutilainen ja vuoden 2013 ja 2014 kierroksella pastori Juha Koivulahti. Vuonna 2015 mukana kirkkoherra Pekka Riikonen. Vuonna 2016 opastettua hautausmaakävelyä ei järjestetty.

Vuosien 2002-2015 opastettujen hautausmaakävelyiden pohjalta on laadittu Tutustu hautausmaahan vihkonen, jonka avulla hautausmaahan voi tutustua myös omatoimisesti. Vihkosta saa Pyhän Laurin kirkosta, seurakuntatoimistosta Turengista ja sen voi ladata sähköisesti täältä. Linkki avautuu uudessa välilehdessäHuom! Jos tulostat oppaan, viimeinen karttasivu kannattaa tulostaa A3-koossa.

Vuoden 2017 hautausmaakävely järjestettiin tiistaina 8.8. ja oppaana toimi tuttuun tapaan Liisa Krupinin. Väkeä oli paikalla noin 170 henkilöä. Kuvia hautausmaakävelystä voit katsoa täältä.

Vuoden 2018 hautausmaakävelyllä keskiviikkona 8.8. oppaana toimi rovasti Timo Komulainen ja musiikista vastasi Miikka Anttila. Illan teemana oli "Hautausmaa muutoksen näkökulmasta".

Vuonna 2019 hautausmaakävelyn oppaana oli toimittaja Raakel Henttonen. Teemana oli "Vähän vanhaa ja vähän karjalaisia".