Haudanhoitomaksut

1.1.2024 alkaen

Seurakunta tarjoaa neljää erilaista hautainhoitoa
a) 1 vuoden kesähoito seurakunnan kukilla
b) 1 vuoden kesähoito ilman seurakunnan kukkia
c)  5 vuoden kesähoito seurakunnan kukilla
d) 10 vuoden perennahoito.

Huomioithan nämä asiat haudan tullessa hoitoon seurakunnalle

• Peruskunnostus: Jos hauta on hiekkapintainen eikä se ole ollut seurakunnan hoidossa tai siinä ei ole ollut arkkuhautausta viimeiseen kahteen kasvukauteen, peritään peruskunnostusmaksu, joka määräytyy haudan leveyden perusteella (50 €/m).
  • Muistomerkin turvallisuus: Jotta seurakunta voi hoitaa hautaa, tulee muistomerkin olla turvallisesti asennettuna. Muistomerkin turvallisuudesta vastaa haudanhaltija. Seurakunta ei ota hoitoon hautaa, jonka muistomerkki on vaarallisesti kallellaan tai se on kiilattu suoraksi asentamalla pohjakiven ja hautakiven väliin sinne kuulumatonta materiaalia(pieniä kiviä, metallia, puuta tms.).
  • Omaisten kukat: Jos haudalle on ostettu seurakunnan kesäkukat, seurakunta poistaa kukkapesään istutetut muut kukat ennen tilattujen kesäkukkien istutusta. Omat kevätkukat tulee hakea haudoilta pois viimeistään viikolla 22, tämän jälkeen seurakunta poistaa kaikki haudoilla olevat kukat suoraan kompostiin. Haudalle voi tuoda leikkokukkia maljakossa! Seurakunta siivoaa lakastuneet leikkokukat haudoilta hoitokierrosten yhteydessä.
  • Hoitokausi: Haudan hoito alkaa kevätsiivouksella koko hautausmaan kevätsiivouksen yhteydessä. Nurmikoiden leikkuu koko hautausmaalla aloitetaan kasvukauden käynnistyttyä ja kesäkukat istutetaan hoitohaudoille  osasto kerrallaan juhannukseen mennessä. Hoitohaudoilta poistetaan seurakunnalta ostetut kesäkukat syyskuun loppuun mennessä (säävaraus), jonka jälkeen kaikille hoitohaudoille tehdään syyssiivous.

Kuolleet tai heikosti kasvavat kukat seurakunta korvaa uusilla, jos syynä on seurakunnan hoitovirhe. Seurakunta ei korvaa ilkivallan tai epäsuotuisien säiden aiheuttamia vahinkoja. Hoitohaudan kukkapenkkiin ei tule istuttaa omia kesäkukkia eikä perennoja. Mikäli näin on toimittu, seurakunta ei korvaa ostetuille hoitokukille aiheutuneita vahinkoja.

1 vuoden kesähoito ja kesäkukat

Haudanhoito ja kesäkukat ostetaan erikseen.
Hoitohinta sisältää yhden kukkapesän ja siihen istutettavien kukkien hoidon. Jos haudan sisällä on useampia kukkapesiä ja hoito halutaan myös näihin, voidaan seurakunnalta tilata lisäkukkapesän hoito. Haluttaessa haudalle hoitoon lisäkukkapesiä lisätään loppusummaan + 50 % haudan hoidon hinnasta. Esim. 2 paikan nurmipintaiselle haudalle lisäkukkapesän ostaminen kustantaa 45 €.

1 hautapaikka

2 hautapaikkaa

lisäkukkapesät

+50 %

Kesäkukkien hinnat:
iso kukka    7,00 € /kpl
pieni kukka    2,50 € /kpl

Jos haudalla on seurakunnalta ostetut kesäkukat, yhden vuoden kesähoidon hintaan sisältyy:

• kukkapenkin kunnostaminen
  • kukkien istutus ja lannoitus
  • kukkien hoito (kukkien kastelu, kuihtuneiden kukkien nyppiminen, latvonta)
  • kukkapenkin reunojen kanttaus
  • nurmipintainen hauta: nurmikon siistiminen siimaleikkurilla/ruohosaksilla kukkapenkin ympäriltä.
  • reunakivellinen hauta: hiekan tai nurmipinnan kunnossapito reunakivien rajaamalla alueella.

Jos haudalla on omaisten tuomat kesäkukat yhden vuoden kesähoidon hintaan sisältyy:
kukkapenkin kunnostaminen

• kukkien kastelu (kastelu aloitetaan srk:n toimesta
  • kesäkuun alkupuolella, kun sääolot sen sallivat)
  • kukkapenkin reunojen kanttaus

5 vuoden kesähoito (hinta sis. kesäkukat)

Hoitohinta sisältää yhden kukkapesän ja siihen istutettavien kukkien hoidon. Jos haudan sisällä on useampia kukkapesiä ja hoito halutaan myös näihin, voidaan seurakunnalta tilata lisäkukkapesän hoito. Haluttaessa haudalle hoitoon lisäkukkapesiä lisätään loppusummaan +50 % haudan hoidon hinnasta. Esim. 2 paikan nurmipintaiselle haudalle lisäkukkapesien ostaminen kustantaa 250 €.

hiekkapintainen

1 hautapaikka (sis. 2 isoa kukkaa)

2 hautapaikkaa (sis. 3 isoa kukkaa)

lisäkukkapesät

+50 %

5 vuoden kesähoidon hintaan sisältyy:

• kukkapenkin kunnostaminen
  • kukkien istutus ja lannoitus
  • kukkien hoito (kukkien kastelu, kuihtuneiden kukkien nyppiminen, latvonta)
  • kukkapenkin reunojen kanttaus
  • nurmipintainen hauta: nurmikon siistiminen siimaleikkurilla/ruohosaksilla kukkapenkin ympäriltä.
  • reunakivellinen hauta: hiekan tai nurmipinnan kunnossapito reunakivien rajaamalla alueella.

10 vuoden perennahoito (hinta sis. perennat)

1 hautapaikka

2 hautapaikkaa

230€