Uutislistaukseen

Valtio leikkasi rahoitusta – myös Janakkalan seurakunta joutuu korottamaan hautaustoimen maksuja

 

Osana valtion säästötoimia eduskunta on päättänyt leikata myös kirkon lakisääteisiä tehtäviä varten saamaa rahoitusta. Lakisääteisiä kirkolle osoitettuja tehtäviä ovat hautaustoimi, väestökirjanpito sekä kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten ja irtaimiston ylläpito.

Valtion rahoitusta leikataan vuoden 2025 alusta koko Suomessa yhteensä 19,7 miljoonaa euroa. Kaikkein vahvimmin leikkaus vaikuttaa seurakuntien lakisääteisistä tehtävistä isoimpaan kuluerään eli hautaustoimeen. Leikkausta on perusteltu seurakuntien kirkollisverotulojen ennakoidulla kasvulla. Oikeudenmukaisuuden ja seurakunnan jäsenten uskonnonvapauden kannalta on kuitenkin ongelmallista, jos hautaustoimen kustannusten kattamiseen käytetään kirkollisverojen tuottoa. Näin arvioi myös eduskunnan hallintovaliokunta.

Hautaustoimen maksujen tulee olla sekä kirkkoon kuuluville että kuulumattomille samat. Siksi myöskään kirkollisverotuottoja ei saa käyttää hautaustoimen kuluihin, vaan ne tulee käyttää seurakuntien varsinaiseen toimintaan.

Valtion tekemien leikkausten myötä Janakkalan seurakunnalla ja seurakunnilla läpi Suomen on edessään hautaustoimeen liittyvien maksujen korotus. Lisäksi korotustarvetta tulee valtiorahoituksen jakoperusteiden muutoksesta.

Hautausmaksut

Janakkalassa hautauksista perittävät maksut kattavat hautaamiseen liittyvistä kustannuksista tällä hetkellä noin 36 %. Tilanne ei kuitenkaan vastaa vuoden 2025 talousarviota, jonka laatimisessa on käytetty uutta valtakunnallista ohjetta kustannusten kohdentamisesta. Suurimpana muutoksena on hautausmaan huoltorakennusten kustannusten jakaminen hautausmaiden ylläpidon, hautaamisen ja hautainhoidon kustannuspaikoille käyttösuhteiden mukaan, mikä ohjaa kustannusten kohdentumista oikein. Tämän myötä hautausmaksujen tulisi nousta 45 prosenttia, jotta katettaisiin hautaamisten vuotuiset kustannukset.

Janakkalassa kirkkoneuvosto on käsitellyt hautatoimen hintojen muutokset ja päättänyt että hautausmaksuja korotetaan 1.1.2025 alkaen 45 %. Arkkuhautauksen hinta nousee 400 eurosta 580 euroon ja uurnahautaus 100 eurosta 145 euroon. Museoalueella arkkuhautauksen hinta nousee 700 eurosta 1015 euroon. Lapsen arkkuhautauksen hinta pysyy ennallaan 155 eurossa.

Hautausmaksu sisältää haudan kaivamisen ja peittämisen, peruskunnostuksen (tiivistys, nurmetus tai hiekkapinnan teko, kukkapesä) ja vainajan säilytyksen kylmätiloissa kolme viikkoa (21vrk).

Hautapaikkamaksut

Hautapaikoista perittävät maksut kattavat hautausmaan ylläpitokustannuksista tällä hetkellä noin 18 %. Hautausmaksujen tapaan uusi ohje talousarvion laatimisesta vaikuttaa myös hautapaikkamaksuihin. Hautapaikkamaksujen tulisi nousta 50 prosenttia, jotta katettaisiin todelliset kustannukset. 

Kirkkovaltuusto on käsitellyt hautapaikkamaksujen muutokset ja hautausmaksuja korotetaan 50 %. Korotuksen myötä 25 vuoden arkkuhauta maksaa 375 euroa ja uurnahauta uurnahautaosastolla 157 euroa. Uurnahauta uurna- tai muistolehdossa maksaa 67 euroa.

Ulkopaikkakuntalaisilta peritään kaksinkertainen maksu kuten ennenkin. Rintamatunnuksen omaavilta janakkalalaisilta ei peritä hautapaikkamaksua ensimmäiseltä 25 vuodelta.

Haudanhoitomaksut

Yleisen kustannustason nousun vuoksi hautojen hoidon kustannukset nousevat. Tämän vuoksi haudanhoitomaksuja on kirkkoneuvosto vuodelle 2025 päättänyt korottaa noin 5 prosentilla. 

Yleistä taustatietoa asiasta:

Valtio leikkasi rahoitusta, hautaustoimen maksut nousevat

Mistä on kyse?

Eduskunta hyväksyi keskiviikkona 27.11. hallituksen esityksen, jolla muutettiin valtion rahoituksesta evankelis-luterilaiselle kirkolle eräisiin yhteiskunnallisiin tehtäviin annettua lakia. Lakimuutoksen myötä vuoden 2025 talousarviossa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon rahoitusta leikataan 19,6 miljoonan euron verran. Leikkauksen on määrä olla pysyvä. Samassa yhteydessä muutettiin ortodoksisen kirkon rahoitukseen liittyvää lakia.

Mihin kirkon saama valtion rahoitus on tarkoitettu?

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnilla on valtion niille lailla velvoittama eli lakisääteinen tehtävä ylläpitää hautausmaita ja huolehtia hautaustoimen palveluista. Tätä tehtävää varten kirkko saa valtionrahoitusta.

Kirkolla on myös kaksi muuta lakisääteistä tehtävää, joihin se saa valtionrahoitusta: kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden kohteiden ylläpito sekä väestökirjanpito. Kulttuuriperinnön osalta rahoitus on tarkoitettu kattamaan suojelukohteiden tavanomaista korkeammat kunnossapito- ja korjauskustannukset, kuten kirkkojen paanukatteiden tervaus ja -kunnostukset perinteisin menetelmin.

Mitä hautaustoimella tarkoitetaan?

Hautaustoimella tarkoitetaan hautausmaiden ylläpitoa, hautaamiseen liittyviä palveluja, vainajien säilytystä ja krematoriotoimintaa. Myös hautaustoimea palveleva hallinto sekä kiinteistöt luetaan hautaustoimeen. Haudanhoitosopimukset ja hautaan siunaaminen eivät kuulu tähän kokonaisuuteen.

Miten hautaustoimea rahoitetaan?

Seurakuntien hautaustoimi rahoitetaan osuudella valtionrahoituksesta sekä hautaustoimen maksuilla. Hautaustoimen maksutuotoista pääosa muodostuu hautausten yhteydessä perittävistä maksuista. Näitä ovat esimerkiksi hautapaikkamaksut, hautauspalvelumaksut, maksut vainajien säilytyksestä sekä krematorioita ylläpitävillä seurakunnilla maksut vainajien tuhkaamisesta. Lisäksi hautaoikeuden määräaikoja jatketaan muulloinkin kuin hautausten yhteydessä.

Miksi verovaroilla ei kateta hautaustoimen kuluja?

Seurakuntien jäsenten maksamia kirkollisverovaroja ei tule käyttää hautaustoimen kustannusten kattamiseen. Hautaustoimen palvelut tarjotaan yhdenvertaisesti kaikille ihmisille, riippumatta siitä, ovatko he seurakunnan jäseniä vai eivät. Jäsenten maksamat kirkollisverovarat on käytettävä seurakunnallisiin tehtäviin, kuten hengelliseen työhön, lapsi- ja nuorisotoimintaan ja diakoniaan.

Jo nykyisellään osassa seurakunnista kirkollisverovaroja käytetään hautaustoimen tehtävien kuluihin. Sellaisissa seurakunnissa tilanteen voidaan katsoa loukkaavan seurakunnan jäsenten oikeuksia ja uskonnonvapautta.

Eduskunnan hallintovaliokunnan enemmistö totesi lausunnossaan asiaa koskevasta lakiesityksestä, että leikkauksella ei olisi vaikutuksia evankelis-luterilaisen kirkon jäsenten ja kirkkoon kuulumattomien jäsenten yhdenvertaisuuteen, jos seurakunnat ja seurakuntayhtymät päätyvät korottamaan esityksen johdosta hautaustoimen palveluista perittäviä maksuja. Jos sen sijaan hautaustoimen kustannusten kattamiseen päädyttäisiin käyttämään kirkollisverojen tuottoa, hallintovaliokunta arvioi, että tilanne saattaa muodostua oikeudenmukaisuuden kannalta erilaiseksi.

Minkä suuruisista kustannuksista hautaustoimessa puhutaan?

Vuonna 2023 hautaustoimen kokonaiskustannukset Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa olivat noin 165 miljoonaa euroa.

Seurakunnille jaettiin vuonna 2023 noin 112 500 000 euroa valtionrahoitusta. Tämä summa oli tarkoitettu kattamaan kaikkien seurakuntien lakisääteisten tehtävien eli hautaustoimen, kulttuuriperinnön ja väestökirjanpidon kustannukset.

Hautaustoimen maksutuotot olivat vuonna 2023 yhteensä 35 miljoonaa euroa, ja ne kattoivat kustannuksista noin 21 prosenttia. Indeksijäädytysten ja -leikkausten vaikutus näkyy seurakuntien määräämissä maksuissa viipeellä.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon hautaustoimi on varsin kustannustehokasta. Esimerkiksi vuonna 2021 Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien ja seurakuntayhtymien hautaustoimen kokonaiskustannukset olivat 25,7 euroa asukasta kohden. Ruotsissa vastaava summa vuonna 2021 oli 43,8 euroa asukasta kohden.

Miksi hautaustoimen maksuja joudutaan korottamaan?

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lakisääteisiä tehtäviä varten saamaa valtion rahoitusta leikattiin vuoden 2025 alusta 19,6 miljoonan euron verran.

Vuodelle 2025 ennakoidut hautaustoimen kokonaiskustannukset ovat noin 170 miljoonaa euroa. Nyt vuodelta 2025 leikatusta valtionrahoituksesta hautaustoimen kustannusten kattamiseen on käytettävissä enää noin 85 miljoonaa euroa. Hautaustoimen maksutuotoilla katettavaksi jää siis noin 50 prosenttia kokonaiskustannuksista.

Eduskunnan hallintovaliokunta edellyttää lausunnossaan lakiesityksestä, että seurakuntien jäsenten oikeudet turvataan suhteessa kirkkoon kuulumattomiin, eikä verotuloja käytetä hautaustoimen kulujen kattamiseen. Tämä merkitsee sitä, että hautaustoimen maksuja on korotettava jo vuodelle 2025.

Maksujen korotuksilla katettava vaje koskee sekä jo toteutettujen indeksijäädytysten ja -leikkausten vaikutusta sekä nyt tehtävän 19,6 miljoonan euron leikkauksen tuottamaa vajetta, joka on yhteensä vuositasolla noin 45 miljoonaa euroa.

Maksujen korotus käytännössä

Hautaustoimen maksut tulisi voida säilyttää vakaina. Seurakunnat ovat pyrkineet säilyttämään varsinkin paikkakuntalaisten hautapaikkamaksut alhaisina. Hautaustoimen maksut on tähän saakka määritelty oletuksella, että valtionrahoitus kattaisi kustannuksista pysyvästi suurimman osan. Koska haudan hallinta-aika on pitkä, tieto rahoituspohjan muutoksista tulisi tietää vuosia etukäteen.

Hautaustoimilain mukaan kattona maksuille ovat omakustannushinnat, joiden laskemista koskevat ohjeet kirkkohallitus on antanut seurakunnille yleiskirjeellään 14/2024. Lähellä omakustannushintaa olevia maksuja ei voi korottaa. Valtionrahoituksen leikkaus merkitseekin sitä, että etenkin tähän saakka edulliset paikkakuntalaisten hautapaikkamaksut nousevat tuntuvasti.

Hautaustoimen maksujen korottamisen seurauksena kirkollisveroprosenttia voidaan vastaavasti alentaa niissä seurakunnissa, joissa hautaustoimen kustannuksia on katettu kirkollisverovaroilla. Vuoden 2025 veroprosentit on jo vahvistettu, muutokset kirkollisveroprosentin osalta voidaan toteuttaa vuonna 2026.

Valtionrahoituksen historiatausta

Budjettiperusteiseen valtionrahoitukseen siirryttiin vuonna 2016. Tuolloin tehdyissä päätöksissä kohtuulliseksi valtion osuudeksi kustannuksista katsottiin 80 prosenttia. Tehtävien määrä on kasvanut ja kasvaa. Laissa tätä kasvua ei ole huomioitu, mutta alun perin rahoitus sidottiin kuluttajahintaindeksiin. Vuosina 2017–2019 ja 2023 toteutettiin kuitenkin indeksijäädytyksiä ja -leikkauksia. Tämän myös rahoitus on jäänyt selvästi jälkeen alkuperäisestä 80 prosentin tavoitteesta.

Haudanhoitomaksut 2025

Hautaukseen liittyvät maksut 2025

10.12.2024 20.07