Kukat

1 paikan haudalle laitetaan 2 kukkaa, 2 paikan haudalle 3 kukkaa jne.

1 paikan haudalle laitetaan 2 kukkaa,
2 paikan haudalle 3 kukkaa jne.

Kukat valitsee seurakuntapuutarhuri, laji ja/tai väri saattaa vaihdella vuosittain. Kukat istutetaan 10.6. jälkeen juhannukseen mennessä, kun hallan vaara on ohitettu.

Jos omaiset ovat istuttaneet yksivuotisia kukkia ennen seurakunnan istutusajankohtaa, seurakunta poistaa ne (myös äitienpäiväruusut), sillä kukkapesä, multa ja lannoitus on mitoitettu seurakunnan  kukille. Jos omaiset haluavat ottaa kevätkukat talteen, pitää ne noutaa haudoilta viimeistään viikolla 22.

Kuolleet tai heikosti kasvavat kukat seurakunta korvaa uusilla, jos syynä on seurakunnan hoitovirhe. Seurakunta ei korvaa ilkivallan tai epäsuotuisien säiden aiheuttamia vahinkoja.

Kukkien hoito

kukkapesän mullan vaihto tai lisäys tarvittaessa, kukkien istutus, lannoitus, kastelu, kasvinsuojelu, kuihtuneiden kukkien nyppiminen ja kasvien tukeminen tarvittaessa.

Kukkia hoidetaan istutuksesta syyskuuhun (noin viikoille 37-39). Kukat poistetaan viimeistään viikolla 39.

Omaisten haudalle tuomat leikkokukat poistetaan niiden kuihduttua, hoitokierrosten yhteydessä.

Haudan pinnan hoito

kevät- ja syyssiivous (lehdet, risut, havut, vanhat hautakynttilät yms.), nurmikon lannoitus ja leikkaus, kivien ja kukkapesän ympäriltä trimmerillä siistiminen tai hiekkapinnan puhtaanapito eli irtoroskien ja rikkaruohojen poistaminen hiekkapinnasta sekä hiekan kuviointi.

Seurakunnan hoidossa olevilla reunakivellisillä haudoilla hiekkapinnan uusiminen ei kuulu hoitosopimukseen.

Hautausmaan kastelu aloitetaan kesäkuun alkupuolella, kun sääolot sallivat sen.

Hiekkahaudan pinnan peruskunnostus

Hiekkahautaa ensimmäistä kertaa hoitoon otettaessa, tai jos hauta on ollut kauemmin kuin vuoden ilman seurakunnan hoitoa, peritään peruskunnostusmaksu, joka on 50 euroa/hautapaikka.

takaisin Haudanhoitomaksut -sivulle